Delovni čas in izzivi njegove razporeditve

delovni čas

Določilo o dnevnem ali tedenskem delovnem času in razporeditvi delovnega časa je eno izmed obveznih sestavin pogodbe o zaposlitvi v skladu z Zakonom o delovnih razmerjih (v nadaljevanju ZDR-1).  Vsak delodajalec mora glede na naravo in potrebe delovnega procesa presoditi, katera razporeditev delovnega časa je zanj najbolj optimalna – enakomerna ali neenakomerna in nato v celoti upoštevati pravila, ki veljajo za to razporeditev.

Delodajalci morajo pri razporejanju delovnega časa upoštevati določbe ZDR-1 in morebitno ureditev v kolektivni pogodbi, ki jih zavezuje. Spoštovati morajo tudi zakonske določbe o ustreznih počitkih delavcev, tako dnevnih, kot tudi tedenskih. Zavedati se morajo, da so za spoštovanje zakonskih določb v celoti odgovori sami. Zato je nujno, da prevzamejo vajeti razporejanja delovnega časa v svoje roke.

Izzivi neustrezne razporeditve delovnega časa

Konstantno prekomerno ali neustrezno razporejeno delo:
– pusti negativne posledice na zdravju delavcev,
– povečuje tveganje za dolgotrajne bolniške odsotnosti zaposlenih v prihodnosti in
– povzroči odhajanje ključnih kadrov iz podjetja.

Kot delodajalec se zagotovo zavedate izzivov, ki jih prinesejo dolgotrajne in pogoste bolniške odsotnosti zaposlenih. Preventivno jih lahko obvladujete tudi z ustrezno in zakonito razporeditvijo delovnega časa. Zakonska pravila o razporejanju delovnega časa so namreč namenjena ravno zaščiti zdravja zaposlenih in lažjemu usklajevanju zasebnega in poklicnega življenja.

V okviru zakonskih okvirjev lahko zaposlenim omogočite fleksibilni delovni čas, gibljive prihode in odhode z dela ali uvedete premični delovni čas.

Vendar pozor, prevelika svoboda zaposlenih pri razporejanju lastnega delovnega časa brez vnaprej zapisanih jasnih pravil lahko delodajalcem prinese več težav, kot koristi. Povzroči lahko nenadzorovano kopičenje ur, kršitev zakonskih obveznih odmorov in počitkov, kršitev zakonskih pravil o dovoljenem tedenskem in dnevnem delovnem času ipd. Odgovornost za kršitve je na delodajalcu. Svoje odgovornosti se delodajalec ne more razbremeniti z ugovorom, da je razporejanje delovnega časa prepustil zaposlenim. Četudi je bila namera delodajalca dobra.

Lahko od zaposlenih pričakujete, da bodo spoštovali zakonske določbe o razporeditvi delovnega časa? So zaposleni s pravili sploh seznanjeni? Imate sprejet interni pravilnik o delovnem času? Vas sprejeta pravila podpirajo in so dejansko uporabna v praksi? So tudi evidence delovega časa skladne z zakonskimi pravili?

Implementacija novih pravil vezanih na delovni čas je lahko za delodajalca velik izziv. Zaposlenim je zato potrebno pojasniti, zakaj se uvajajo spremembe in kako jim bodo koristile. Soočiti pa jih je potrebno tudi z odgovornostmi in posledicami, ki lahko sledijo, če se pravila ne bodo upoštevala.


  • Letni dopust 2025 – vsako leto izzivi, imate odgovore in rešitve?

    Rok za izdajo pisnih obvestil o odmeri letnega dopusta za leto 2025 že trka na vrata. Ali pa trkajo zaposleni – z vprašanji o tem, koliko dopusta jim pripada, z dilemami glede njegove izrabe ali občasno celo z obvestilom, da so si ga že rezervirali. Vprašanj in izzivov pri letnem dopustu nikoli ne zmanjka, v…


  • Invalidnost III. kategorije in pravica do premestitve – kaj mora vedeti vsak delodajalec? (1. del)

    Ko delodajalec prejme odločbo ZPIZ-a s katero se delavcu prizna III. kategorija invalidnosti s pravico do premestitve na drugo delovno mesto z določenimi omejitvami, se običajno postavi več vprašanj. Uvodnih in hkrati najpogostejših se dotaknemo v prvem delu tega prispevka. Kje začeti? Na začetku. 🙂 Šalo na stran. Po prejemu odločbe ZPIZ-a je potrebno vsebino najprej…


  • VABILO NA SPLETNI SEMINAR

    Spoznajte ključne novosti novele ZDR-1D s strani izjemne predavateljice Andreje Samec Koderman. Kotizacija 50,00 EUR + DDV. Število mest je omejeno, zato pohitite s prijavo.